It Follows

It Follows

De syndiga dör alltid först, det vet vi som fostrats i 70-talets skräckfilmsmoral. David Robert Mitchells (The Myth of the American Sleepover) andra långfilm tar med sig den lärdomen och för den vidare in i 2010-talet med rysaren ”It Follows”, där ”det” – den analkande döden, kommer som ett surt klamydiabrev på posten efter kärleksakten och det enda sättet att slippa undan är att föra förbannelsen vidare.

Det som kan låta som den pajigaste av premisser, gömd bakom en oförskämt finurlig titel visar sig i Mitchells kapabla händer tvärtom vara en effektiv modern skräckfilm med nostalgiska undertoner, direkt från kritikerveckan i Cannes. ”Det” som följer filmens centrala tonnårsgäng kan anta vilken form som helst vilket sprider en krypande känsla av paranoia i filmens Carpenterska villaförort. En känsla som förstärks av fotografen Mike Gioulakis rysligt vida bilder som ständigt kan gömma dödliga hot.

 

Lämna en kommentar