Cold in July

Indie-underbarnet Jim Mickle (zombie-slashern Stake Land; kannibal-thrillern We Are What We Are) återvänder till Lund för tredje gången på fyra år med sin hittills stilmässigt och tematiskt mest mogna film, så väl som den produktionsmässigt mest ambitiösa.

Cold in July är en ironisk, blodstänkt ”Texas noir” som för tankarna från Cronenbergs A History of Violence via Coen-brödernas Blood Simple till Fords The Searchers. Baserad på en roman av kultförfattaren Joe R Landsdale (kanske mest känd för Bubba Ho-Tep) rotar den sig djupt i ett skitigt sent 80-tal, inbäddat i ett enastående Carpenter-vibbigt syntsoundtrack.

Mickles sätt att omfamna den B-film från 70-och 80-talet han växte upp med är att förstå att det inte räcker med estetiska gimmickar för att lyckas med magnifika, klassiska action-thrillers. Filmer av den skolan handlar om ton och attityd och går bäst hem när de bärs av udda karaktärer som tillåts vara annat än kloner av senaste trendens slätstrukenhet. Vad mer kan begäras där än Michael C. Hall i hockeyfrilla och mustasch, uppbackad av Sam Shepard och en grinig Don Johnson?

 

Lämna en kommentar