Bellflower

Det är sällan man får chansen att se en film som är fullständigt
unik och samtidigt hjärtskärande nära. Till den ödemark som
är det amerikanska filmklimatet, där man nu mest satsar på
återanvändandet av beprövade koncept, kommer Evan Glodell
körande. Hans bil har namnet ”Mother Medusa” och från ett
par eldkastare skjuter meterhöga flammor upp. Glodell har
byggt eldkastarna själv. Han har byggt bilen själv. Och han har
byggt kameran som han filmar med själv.
Bellflower var ett av de stora namnen som kom ur årets
Sundance festival och handlar om två vänner som flyttat till
jordens ände, Kalifornien. För att fördriva tiden bygger de
eldkastare och förbereder sig på post-apokalypsen. När den
ena av dem inleder en relation dömd till undergång, bryter
allt samman och flammar upp i vågor av hämnd och död, och
mynnar ut i en sorgesång för en generation på väg mot emotionell
och fysik ödeläggelse. En långfilmsdebut som trotsar alla
konventioner

Joakim Sten

Lämna en kommentar